Udstillernes kundenetværk udvides og styrkes på fagmesser

Publiceret under EL & TEKNIK 2020, Nyheder af Claus Hansen

Både hos KlarPris og hos Hans Følsgaard er der enighed om, at EL & TEKNIK 2020 giver udstillerne nogle unikke muligheder for at etablere en dialog med mange potentielle kunder og styrke eksisterende netværk. 

Selvom det til tider høres og siges, at tiden måske er løbet fra messer, og at det økonomiske input ikke altid matcher outputtet, er der hos KlarPris og Hans Følsgaard enighed om, at det direkte og faglige møde på fagmesser som EL & TEKNIK skaber vigtig værdi for deres virksomhed.

EL & TEKNIK er først og fremmest et forum, hvor relationerne til eksisterende kunder styrkes og nye relationer skabes.

– Vi bruger messen rigtig meget til at netværke med mange eksisterende partnere og kunder og til at møde nye. KlarPris er nu blevet bredt kendt i branchen, og derfor kan vi bruge messen til at komme i dialog med dem, som måske ikke har valgt vores service endnu af en specifik årsag. På messens tre dage når vi at tale med rigtig mange af den her type kunder. Alternativet var at køre rundt og besøge dem enkeltvis, siger Simon Uldall, Salgsdirektør hos KlarPris A/S.

En udtalelse som Jørgen Stenberg, administrerende direktør for Hans Følsgaard, er enig i:  

– EL & TEKNIK giver os mulighed for at møde mange nuværende og fremtidige kunder på kort tid, idet messen tiltrækker mange forskellige typer af el-fagfolk. Dem imødekommer vi ved at have et bredt produktsortiement med, der matcher messens målgruppe – og på den måde får vi vist bredden i vores virksomhed og vores tilstedeværelse i branchen.

EL & TEKNIK tilbyder uformelle rammer mellem kunde og leverandør

Det er ikke kun de mange besøgende, som gør det værd at udstille på EL & TEKNIK 2020. Messens rammer indbyder også til, at virksomhed og kunde kan mødes og netværke under andre forudsætninger, som ellers ikke er gældende ved normale kundemøder.

– På EL & TEKNIK møder man kunderne personligt og kan tale til dem i øjenhøjde. Netop fordi, at rammerne er uformelle, har begge parter god mulighed for at drøfte tingene igennem og lytte til hinanden. Idet vores virksomhed tilbyder en online platform, har vi normalt en lidt reduceret dialog med kunderne – men på messen har vi mulighed for at vise vores ansigt udadtil, siger Simon Uldall.

– Det personlige møde går aldrig af mode. Jeg plejer at sige, at du kan finde produkter på nettet, men de samlede løsninger findes mellem mennesker – og her er messer som EL & TEKNIK et oplagt forum, hvor en installatør eller montører kan møde sin nuværende eller måske kommende leverandør, siger Jørgen Stenberg.

Kunderne får oplevelser på EL & TEKNIK

Når udstillerne først har skabt dialogen med kunden, har de på EL & TEKNIK god mulighed for at bevare deres opmærksomhed og fremvise sin produktportefølje og nyeste features. På EL & TEKNIK handler det for KlarPris om at give kunden en samlet oplevelse af virksomheden. En mulighed som almindelig annoncering ikke tilbyder.

 – Vi vil rigtig gerne vise og forklare kunden vores seneste features og give dem et godt indtryk af os. Det er nu engang nemmere at sætte vores ord på, når man helt konkret står med kunden lige ved hånden. Det er mere kompliceret ved almindelig annoncering, der godt kan betegnes som en mere ”kold” envejskommunikation, siger Simon Uldall og følger op:

– Læg dertil, at vi gennem relationen og den direkte dialog på messen får en masse brugbar feedback fra vores kunder og potentielle kunder med tilbage. Messen er jo også deres mulighed for at fortælle os noget – og det har utrolig høj værdi for os og vores service.

Også for Hans Følsgaard gælder det om at sikre, at deres messeaktiviteter efterlader et positivt og samlet indtryk af hele virksomheden:

– På messer har du bedre mulighed for at præge kundens umiddelbare oplevelse af hele virksomheden. Her kan du tage dem med på rejsen og formidle netop de budskaber, som du måtte finde vigtige. Det kan for eksempel være rigtig svært at illustrere et produkts mange muligheder i et katalog eller i en annonce, udtaler Jørgen Stenberg og runder af:

– På nettet kan du finde forskellige leverandører, der tilbyder et sammenligneligt produkt– men hvem kan hjælpe dig bedst i forhold til dit egentlige behov i den konkrete situation? Den oplevelse og viden får du ved at snakke direkte med folk. Derfor bliver man klogere ved at tage på messe.